Michael Rasmussen

Gratis med tilmelding
Køb billet(ter)
Månen

Gul feber. Foredrag med cykelrytter Michael Rasmussen "Kyllingen"

19.05.22
HS6100 inviterer til foredrag torsdag den 19. maj kl. 19.00 Kulturhus Bispen

“Hvis du som rytter holder kæft om doping, så er du en løgner og en snyder, og hvis du er ærlig og taler ud om doping, så er du stadigvæk en løgner og en snyder, og derudover også udstødt og stigmatiseret iblandt sportens egne.” Sådan lyder historien, kort fortalt, om den ærlige, men urene rytter, om dem, der fortæller alt og mere til og derfor bliver udstødt, og historien om de tavse ryttere, der belønnes med tilgivelse og får lov at vende hjem til cykelsportens fold, fordi de kun bekender det absolut mest fornødne og ellers tier. Det er historien om hykleriet og dobbeltheden i cykelsporten.

Michael Rasmussens fortælling beriger os, som fans og iagttagere af sporten – og alt hvad den indeholder på godt og ondt – for på den ene side får vi sandheden om feltet og miljøet råt for usødet foræret og på den anden side gør fortællingen os i stand til at se det hele ud fra et langt mere nuanceret og farverigt syns- punkt. Historien starter nemlig med en dreng, 8-årige Michael fra Tølløse, der en dag bliver alvorligt syg.

Han bliver nemlig ramt af det sagnsomspunde fænomen, den gule feber. En tilstand, som kun rammer de største cykelryttere i en ganske ung alder, og præger deres liv og kamp for at opnå det ultimative mål, den allerstørste hæder og ære, jagten på cykelsportens ypperste trofæ, den gule trøje. Målet er således klart.

Foredraget, der er HS6100 bidrag til den “Gule Fest” i.fm. Tour de France, er gratis med tilmelding. Tryk på “Køb billet”.