Henrik Wivel

85 kr. / 50 kr. for medlemmer af Haderslev Kunstforening

Henrik Wivel: Hammershøis originale billedsyn

07.09.21
Maleren Vilhelm Hammershøi (1864-1916) blev internationalt anerkendt i sin samtid, og de sidste 30 år er hans ry bare vokset i takt med de rekordhøje priser for hans værker i danske og internationale auktionshuse. Vilhelm Hammershøi er verdenskendt for sine interiørbilleder, ofte med hustruen Ida som model, men hans landskaber og arkitekturmalerier er mindst lige så originale.

Kritiker Dr. Phil. Henrik Wivel fortæller om Hammershøis kunst og dens forudsætninger i hans samtids fotografiske billedsyn og åndelige strømninger. Med nedslag i Hammershøis liv og nære relationer til sin familie tegnes konturerne op af en usædvanlig kunstners skæbne.

Henrik Wivel har skrevet om Vilhelm Hammershøi i mange forskellige sammenhænge, herunder ”Vilhelm Hammershøi” (1996) og ”Hammershøi i Davids Samling” (2017).

Til foredraget vises en række eksempler på Vilhelm Hammershøis betydelige værker.

Henrik Wivel, dr. phil., kritiker og forfatter til en lang række bøger, senest ”Det glasklare hjerte. En biografi om L. A. Ring” (2020). Wivel har bl.a. modtaget Georg Brandes prisen, Selma Lagerlöfs Medalje og Dansk Forfatterforenings Faglitterære Pris (sammen med Anja C. Andersen).

Foredraget er et samarbejde med Haderslev Kunstforening. Medlemmer herfra kan købe billetter til særpris.

D. 4. oktober 2021 tilbyder Kulturhuset Bispen i samarbejde med Haderslev Kunstforening et foredrag med forfatter Jesper Wung-Sung, der vil fortælle om sin roman “Kvinde set fra ryggen”. De to foredrag kan med fordel supplere hinanden. Der købes billetter separat til begge foredrag.