Lix, let & lus

Her finder du børnebibliotekarens overblik over, hvordan du navigerer rundt i den jungle, det ofte kan være at finde de letlæsningsbøger, der passer til dit barns niveau.

LUS

Lix-tal

Lix-tallet fortæller noget om læsbarheden af en tekst. Det laveste lix-tal er 3. Det anbefales, at man anvender Lix-tallet fra midten af 2. klasse.

Lix-tallet udregnes ud fra:

• Antal ord
  • Antal hele sætninger
  • Antal lange ord med over 7 bogstaver

Let-tal

Let-tallet fortæller noget om, hvor læseegnet en tekst er. Det er opfundet, fordi lix-tallet ikke er godt nok i forhold til de allerletteste bøger. Det laveste let-tal er 4, og det højeste er 21.

Let-tallet udregnes ud fra følgende faktorer:

• Antal ord
  • Antal lange ord med over 6 bogstaver
  • Antal ord i den længste sætning
  • Syntaktiske træk (sætningsopbygning, negationer, forkortelser, før nutid, før datid m.m.)
  • Antal sider

Lus

Læseudviklingsskemaet Lus er et værktøj, mange lærere benytter, når de skal vurdere dit barns læsefærdighed. Det siger derimod intet om en bogs sværhedsgrad.

Når det kommer til at udregne sværhedsgraden af en tekst, findes der to måder at gøre det på - Let-tal og Lixtal, se ovenfor. Du vil opleve, at nogle forlag bruger lixtal metoden, mens andre er begyndt at bruge Let-tal metoden. I de fleste letlæsningsbøger vil du kunne finde tallene enten forrest eller bagest i bogen.

Lydret

De lydrette bøger henvender sig til de børn, der skal læse for første gang. Det er typisk børn i 0. - 1. klasse. Der udgives en hel del letlæsnings - her i blandt serier med lydrette ord. De lydrette bøger er inddelt i flere niveauer.

Læs Selv bøger

På Haderslev Bibliotekerne opstiller vi letlæsningsbøgerne som "Læs Selv Bøger". Vi starter med Læs Selv 0 og slutter ved Læs Selv 4. Læs Selv 0 er til den absolutte nybegynder, mens Læs Selv 4 er for de øvede læsere. Inddelingen er baseret på lix-tallene således:

Læs Selv 0: Ikke omfattet af lix-tallene

Læs Selv 1: Lix 3-6