Læsernes Bogpris

Læsernes Bogpris 2024 er afviklet med Mathilde Walter Clark som vinder

Af sola

Læserne er blæst bagover af Mathilde Walter Clarks ”Det blinde øje”, en veritabel øjenåbner om hvad der sker, når dyrene fortrænges fra vores historier.

Danmarks Biblioteksforening og de danske folkebiblioteker har for 21. gang bedt landets læsere om at stemme på deres favorit blandt aktuelle danske bogudgivelser. Og læserne har talt.

Mathilde Walter Clark har torsdag den 11. april 2024 modtaget prisen på 50.000 kr i forbindelse med det Bibliotekspolitiske Topmøde, som i disse dage afholdes i Sønderborg, arrangeret af Danmarks Biblioteksforening.

Da minkene forsvandt

Det er en vild og tankevækkende oplevelse at læse "Det blinde øje", beretningen om det efterår hvor minkene forsvandt ud af minksagen. Med grundig research og i essayistisk stil fortæller Mathilde Walter Clark en helt ny version af minksagen, denne gang på dyrenes præmis.

Litteratursiden skriver i anmeldelsen af ’Det blinde øje’ bl.a.:

Forfatter Mathilde Walter Clark, der i tidligere bøger har excellereret i en helt særlig journalistisk, essayistisk stil, videreudvikler og skærper den stil i 'Det blinde øje', som handler om minkproduktionen i Danmark.

Om forfatteren

Mathilde Walter Clark (f. 1970) er cand. mag i dansk og filosofi fra RUC og New York University.  Fra 2008 – 2011 var hun redaktør på litteraturtidsskriftet Den Blå Port.

Læs mere om prisvinderen.

Danmarks Biblioteksforening og de danske folkebiblioteker ønsker Mathilde Walter Clark stort tillykke med Læsernes Bogpris 2024.

Se tidligere vindere af Læsernes Bogpris.