Festival tid

Det er sommer og det er højsæson for festivaler.
Herunder får du links til gode steder på nettet om festivaler og du får forslag til lidt læsestof, der kan forberede dig til gode festivaloplevelser

Af sola

Musik-festivaler er med tiden blevet et vigtigt indslag i mange, ikke mindst unge menneskers sommerplaner.

Festivalkulturen i Danmark udspringer af 70'ernes musik- og ungdomsliv og med inspiration fra udlandets festivaler indenfor rock- og popmusikmiljøet.

Siden 1969 er der langsomt vokset en festivaltradition frem i Danmark. Festivalerne finder oftest sted udendørs over flere dage tæt på større eller mindre byer og omfatter for det meste koncerter, men også andre aktiviteter (f.eks. gadeteater, debatter, kunst) samt muligheder for spisning og overnatning. Sommeren er den foretrukne festivalperiode.

De fleste festivaler er årligt tilbagevendende events på samme sted -  enkelte er dog turnerende festivaler. Festivalerne er ofte med til at skabe en særlig ånd og lokal identitet i de områder, de finder sted. Nogle festivaler satser på et bredt udvalg af genrer, mens andre holder sig til en enkelt genre, dette gælder f.eks. den velkendte Tønder Festival. For mange opleves festivalerne som et fristed, hvor hverdagen for en tid kan glemmes og man er åben for nye bekendtskaber.