Mich Vraa

Vojens Bibliotek, Sundhedscentret
Rådhuscentret 7
6500 Vojens

Mich Vraa om "Under en anden himmel"

11.04.24
Mich Vraa er journalist og forfatter og brød igennem med ”Haabet”, ”Peters kærlighed” og ”Faith”, der alle handler om den slavehandel, som Danmark indtil starten af 1800-tallet var den del af.

Læseren kommer ofte verden rundt i Vraas murstensromaner, og han har de seneste år holdt ved de historiske romaner.

I 2020 udgav han “Vanillehuset” som er inspireret af Vraas egen morfars historie. Desuden har han også, i samarbejde med Jesper Bugge Kold, udgivet to andre historiske romaner: “Pigen fra det store hvide skib” og “Tre dage i april”.

Begge romaner er baseret på virkelige hændelser. Den første omhandler hospitalsskibet “Jutlandia” under Koreakrigen og De Hvide Busser” i slutningen af Anden Verdenskrig.

I dette foredrag skal vi høre om Vraas seneste roman “Under en anden

himmel” - en fortælling, der leger med tanken om, hvordan sommeren blev for en bestemt franskmand – senere dansk Prinsgemal i løbet af de uger han tilbragte på sit sydfranske slot i det, der blev hans sidste sommer.

I romanen møder kokken Emma i Frankrig den 83-årige Ritou, der var Henriks kælenavn som barn, og han indvier hende i sin livsskæbne.

Romanen om hans sidste sommer affødte en voksende sympati hos forfatteren for en mand hvis skæbne var virkelig usædvanlig – præcis så usædvanlig, som den blev forudsagt af en kinesisk shaman i Hongkong i 1957: ”Du skal forsvinde fra verden, men uden at dø, og du skal genfødes et andet sted og dø under en anden himmel.”