Aidt

Øvelser i mørke - Naja Marie Aidt

18.09.24
Mød en af Danmarks helt store forfattere Naja Marie Aidt i samtale om hendes seneste roman Øvelser i mørke.

Med sin nye roman "Øvelser i mørke" fortæller Naja Marie Aidt en barsk og poetisk historie om en kvinde, der er ramt af PTSD efter en stærkt traumatisk oplevelse, der trækker andre voldsomme livserfaringer op til overfladen.

Naja Marie Aidt er en af de mest læste forfattere i sin generation. Mange gymnasieelever har læst en novelle fra novellesamlingen, Bavian, eller et digt fra en af hendes mange digtsamlinger. Hun er kendt for en minimalistisk skrivestil og fortællinger om, hvordan hverdagen bliver

til kaos og hvordan karakterer mister kontrollen. Hun har modtaget en række priser for sit arbejde, blandt andet Kritikerprisen, Nordisk Råds Litteraturpris, Den Store Pris fra Det Danske Akademi og Det Svenske Akademis nordiske pris.

Naja Marie Aidt er i foredraget i samtale

med skribent og anmelder ved Gaffa Finn P Madsen. Det primære omdrejningspunkt for samtalen vil være Aidts nyeste roman Øvelser i mørke og med små tilbageblik på hendes forfatterskab.

Arrangementet arrangeres i samarbejde med Ord fra Nord Litteraturfest i grænselandet.

Foto: Sara Galbiati

ord