Geeti Amiri

Månen

AFLYST Geeti Amiri: Om bøgerne ”Glansbilleder” og ”Mosaik”

08.03.23
Geeti Amiri er født i 1989 i Kabul, men flygtede som 1-årig med sin mor og søskende til Indien og videre til Danmark.

Hun er foruden forfatter også samfundsdebattør og har læst på folkeskolelæreruddannelsen.

I sin erindringsbog “Glansbilleder” fra 2016 beskriver hun sin opvækst i Danmark – om skyld, skam, vold og svigt og om kultursammenstød, kærlighed og frigørelse. Hun kredser om, at verden ikke er sort/hvid - og erkender, at den ikke er glansbillede.

I 2022 kom hendes anden bog – romanen “Mosaik” - en jegfortælling om den dansk-afghanske kvinde Dunya, der kæmper med kvindesyn, kærlighed, ophav og identitet – og den handler også om den danske folkeskoles rolle og betydning som anker for de udsatte børn.

Kom og hør et aktuelt forfatterforedrag på netop “Kvindernes Kampdag” i Danmark – i en tid, hvor der også igen er fokus på kvindernes rolle i Geeti Amiris hjemland Afghanistan.

Geeti Amiri fotograf keditering  Simone Lilmoes